واتس آپ یوتیوب اینستاگرام

بازاریابی مشارکتی یا Affinity Marketing چیست؟

بازاریابی مشارکتی یا Affinity Marketing چیست؟

 

راه‌های افزایش تاثیرات بازاریابی مشارکتی (Affinity Marketing)

بازاریابی مشارکتی در واقع گونه‌ای از بازاریابی است که باعث ایجاد رابطه میان برندهای مکمل می‌شود؛ به‌گونه‌ای که برای هر دو برند سود و منفعتی داشته‌باشد. بهتر است برای درک بهتر این موضوع مثالی بزنیم؛ یک شرکت زنجیره‌ای تعمیرات خودرو در بریتانیا با یک شرکت بیمه قرارداد می‌بندد. بدین صورت که مشتریان می‌توانند با مراجعه به تعمیرگاه‌هایی که با شرکت بیمه قرارداد دارند، از تخفیف تعمیرگاه‌ها ضمن استفاده از تخفیف بیمه استفاده کنند. در اصل، بازاریابی مشتریان توسط شرکت بیمه صورت می‌گیرد. در مثالی دیگر می‌توان به تیم‌های ورزشی اشاره کرد که نام تجاری یا لوگوهای مختلف را روی لباس تیم حک می‌کنند و از آن طرف مبلغی را از آن برند دریافت می‌کنند. در این استراتژی هردو شرکت در اصل سود می‌برند و در مقابل، مشتریان نیز از هر دو شرکت استفاده می‌کنند. در واقع، بازاریابی مشارکتی این امکان را به محققان بازاریابی می‌دهد که رفتار مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنند. علاوه بر این، بازاریابی مشارکتی، باعث تقویت رابطه میان برند و مشتریان خواهدشد.

در مقاله‌ی زیر قصد داریم 5 راه برای افزایش اعتماد به برند را به شما معرفی کنیم:

1– با مشتری ارتباط برقرار کنید و هدفمند اقدام کنید.

در ابتدا لازم است لیست آدرس‌های ایمیل مشتریان بالقوه‌ی خود را پیدا کنید چراکه این لیست می‌تواند نقش بسزایی در کسب‌وکار شما ایفا کند. همچنین باعث می‌شود تا ارزش مشتریان فعلی خود را افزایش دهید و ارتباط موثری با مشتریان داشته باشید.

2- خدمات برتر به مشتریان ارائه دهید.

اگر شما بتوانید خدمات برتر و نوینی به مشتریان ارائه دهید، می‌توان گفت شما راه خود را از رقبایتان جدا کرده‌اید. تحقیقات بازاریابی اخیر نشان می‌دهد که مشتریان حاضرند پول بیشتری را برای محصولی که دارای خدمات متمایز است، پرداخت کنند. پس می‌توان به این نتیجه رسید که خدمات ارزش افزوده به مشتری ارتباط مستقیمی با رضایت و وفاداری مشتری دارد.

3- امکان خرید آسان را فراهم آورید.

گاهی ممکن است مشتریان شما بخواهند از وب‌سایت شما خرید کنند. گاها دیده‌شده برخی از مشتریان بعد از انتخاب کالا یا خدمات مورد نظرشان از وب‌سایت، آنقدر گیج و خسته می‌شوند که از خرید خود منصرف می‌شوند. پس هرچه مسیر خرید را آسان‌تر کنید، از سایر رقبایتان پیشی گرفته‌اید.

4- مشتریان را در پروسه‌ی جذب و حفظ نگهدارید.

قبل از اینکه شما اقدام به تولید محصول جدیدی بکنید، باید ببینید که آیا مشتریان شما قابلیت پذیرش کالای جدید را دارند یا خیر؟ فراموش نکنید که هرچه اطمینان و اعتماد مشتریان را بیشتر جلب کنید، آمادگی پذیرش کالا یا خدمات از سوی مشتریان افزایش می‌یابد.

5- به قدرت شبکه‌های اجتماعی ایمان بیاورید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار می‌تواند مزایای مختلفی داشته‌باشد. ازجمله:

  • شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ارتباط مستقیم با مشتری برقرار کنید و علاوه بر این می‌توانید بازار خود را توسعه دهید. (برقراری این ارتباط با استفاده از ایمیل مستقیم دشوار خواهد بود.)
  • با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان سطح بالایی از خدمات به مشتری را به‌طور گسترده ارائه دهید. در آن طرف، مشتریان نیز می‌توانند شکایات و انتقادات را به‌طور مستقیم به‌گوش شما برسانند.
  • از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان کانال فروش استفاده کنید و محتوای قابل اشتراک ارائه دهید؛ چراکه این کار سبب می‌شود تا مشتریان جدید پیدا کنید.

با توجه به موارد ذکرشده، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر فعالیت رسانه‌های اجتماعی، صرف زمان و ایجاد پلتفرمی برای شنیدن صدای مشتریان است. شما با این کار قادر خواهیدبود تا آگاهی و اعتماد مشتریان را نسبت به برندتان افزایش دهید. آگاهی از نام تجاری یا برند، مستلزم زمان و برنامه‌ریزی مستمر و مداوم است. پس با استفاده از راهکارهای ذکرشده می‌توانید آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

در واقع، بازاریابی مشارکتی یا Affinity Marketing به معنای مشارکت استراتژیک مابین دو یا چند شرکت مکمل با هدف قراردادن گروه مخاطبان بزرگ‌تری است که محصولات مشابه، مکمل یا مرتبط ارائه می‌کنند. بسیاری از انواع کسب‌وکارها می‌توانند با صرف نظر از اندازه، اعتبار یا نوع محصولات خود، شریک باشند. این مدل بازاریابی، مختص به یک نوع بازار نیست، بلکه اکثر کسب‌وکارها از صنایع مختلف می‌توانند از این مدل بازاریابی استفاده کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت، هرقدر اطمینان و اعتماد مشریان به برند شما بیشتر باشد، دامنه‌ی فعالیت‌های مشارکتی شما با برندهای مکمل افزایش می‌یابد، همچنین فراموش نکنید که هرقدر فعالیت مشارکتی شما با برندهای معتبر و مورد اعتماد بیشتر باشد، برای برند شما هم اعتبار و اعتماد به همراه می‌آورد.

کانال‌ها و روش‌های بازاریابی هرروز زیاد و زیادتر می‌شود. فقط کافیست چرخی در شهر بزنید؛ بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، روزنامه‌ها، مجلات و… همه و همه به‌عنوان روشی از تبلیغات استفاده می‌شود. تمام روش‌های تبلیغاتی ذکرشده، در جایگاه خود دارای منافعی هستند، اما با گذشت زمان، روش‌های نوین تبلیغاتی و بازاریابی جایگزین متدهای قدیمی شده‌اند. این‌ روزها، فضای دیجیتال و اینترنت، زمینه‌ی شروع متدهای نوین تبلیغاتی شده‌است. کانون تبلیغاتی مات، با فعالیت گسترده در زمینه‌ها و کانال‌های مختلف تبلیغاتی، رویکرد تازه‌ای در زمینه‌ی تبلیغات ایجاد کرده‌است. تجربه و توانایی ما در امر تبلیغات، همواره پشتوانه‌ی ما در مسیر فتح به قله‌ها است. خوشبختانه، کانون تبلیغاتی مات، با اجرای پروژه‌های مختلف در ایران و خارج از ایران، تجربه‌ی موفقی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. همکاران ما در واحدهای خلاقیت، گرافیک، بازاریابی، تولید محتوا، خانه‌ی تولید و… رویای شما را برای تبدیل شدن به یک برند جهانی محقق می‌کنند. استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در کانون تبلیغاتی یکتانگار، سبب شده تا از بازارهای مختلف بتوانیم بهترین بازخورد و نتیجه را دریافت کنیم.