بازدید 1034 تاریخ پنجشنبه 21 آذر 1398 امتیاز
نزدیك شدن به روزهای برگزاری انتخابات به معنای افزایش تب و تاب تبلیغ نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. برنامه ریزی در انتخابات شاه کلید پیروزی در رقابت های انتخاباتی است. از این رو استفاده از فناوری می تواند از جمله ابزارهای موثر به منظور دستیابی به این هدف باشد.
طبیعی است که کاندیداها به دنبال راهکار و شگردهای تبلیغاتی برای جذب آرا باشند.
اما سوال اینجاست که موثرترین روش تبلیغاتی در جامعه امروز چیست؟
روش های تبلیغاتی با توجه به نوع زندگی، فرهنگ و میزان نیازمندی های هر منطقه متفاوت است و دربرگیرنده ی هردو نوع تبلیغ مدرن و سنتی می شود.
1) رسانه های محیطی مثل بیلبورد در سطح شهر و یا رسانه های مکتوب مانند بروشور، پوستر و تبلیغات در مجله و روزنامه
معمولا در اولین اقدام کاندیداها با چسباندن پوستر و پخش تراکت، شعارهای انتخاباتی خود را در سطح شهر مانند دیوارهای عمومی، منازل مسکونی، گاردیل ها و حتی سطل زباله فریاد میزنند!!!
متاسفانه این روش سنتی تبلیغاتی باعث شلوغی و بی نظمی زیادی در سطح شهر شده و بازخورد مناسبی هم در پی ندارد.
2) برنامه های روابط عمومی و حضور در جلسات و همایش ها
کاندیداها میتوانند با شرکت در جلسات اجتماعی حمایت اقشار مختلف را کسب کنند. مثلا می توانند با حضور در نماز جمعه و مراسمات مذهبی حمایت توده مذهبی و حضور در ورزشگاه ها و مکان های ورزشی به جذب آرای قشر جوان دست یابند.
3) تبلیغات حضوری و استفاده از تکنیک چهره به چهره و برگزاری جلسات تبلیغاتی
این روش معمولا در شهرها و روستاهای کوچکتر معمول و قابل استفاده است. شاید در این مناطق اعطای هدایای نقدی و پهن کردن سفره های غذا در جذب آرا تاثیر گذار باشد. معمولا حضور در میان مردم و شنیدن مشکلات آنها به صورت چهره به چهره روشی مطلوب برای جذب آرا در مناطق محروم است.
4) ساخت کلیپ های تبلیغاتی
بازار تبلیغاتی در قالب کلیپ ها ادامه می یابد. این موضوع از پذیرش همگاني برخوردار است که رسانه های دیداری نقش پررنگی در جهت گیری آرای مخاطبان دارند. چیزی که این کلیپ ها را از سایر تبلیغات متمایز می کند ویژگی مستند گونه آن است. وجود عناصر صوتی و تصویری و روایت فیلم باعث ایجاد این حس در مخاطب می شود که فیلمی مبتنی بر حقیقت می بیند. اما اگر کارگردان در این زمینه حرفه ای نباشد با هر اشتباه کوچک ممکن است کاندیدای مورد نظر را از گردونه رقابت خارج کند.
5) رسانه های مجازی و حضور در اینترنت و سایت های اینترنتی
استفاده از کامپیوتر باعث می شود که در هر سه منبع زمان، پول و نیروی انسانی صرفه جویی صورت گیرد. می توان ادعا کرد که حضور پر رنگ رسانه ها و سایت های فضای مجازی در عرصه رقابت های سیاسی و انتخاباتی در چند دوره گذشته انتخابات حرف اول را زده است.
نامزدهای انتخابات با فعال کردن سایت های خود میتوانند بسیاری از برنامه های خود را به گوش مخاطبان برسانند. روش هایی مانند ارسال ایمیل و یا داشتن وبلاگ شخصی و داشتن تبلیغات در سایت های مختلف نمونه ای از این تبلیغات مجازی است.
6) شبکه های اجتماعی
در دوره های اخیر بیشتر فضای انتخابات از کوچه و بازار به سمت شبکه های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام ، واتس آپ و یا بسیاری از شبکه های مشابه راه یافته است. فضای مجازی به راحتی می تواند سلایق و علایق واقعی هر حزب و گروه سیاسی را دسته بندی کرده و به مردم منتقل نماید.
افراد با ورود به کانال ها و گروه ها به هواداری از کاندیدای مورد علاقه خود اقدام می کنند. از سوی دیگر، کاندیداها با انتشار تصاویر و فیلم ها سوابق خود را یادآوری می کنند و مواضع خود را در مسائل بزرگ و کوچک مطرح می کنند. بسیاری از این کاندیداها به این فضا روی آورده اند و به دنبال جذب مخاطب در این فضا هستند.
7) راهکار پنل پیامکی برای موفقیت در انتخابات
از جمله روش های تبلیغاتی که می توانید آن را از ماه ها قبل از انتخابات آغاز کنید ارسال پیامک تبلیغاتی است. کاندیداها می توانند از چند ماه قبل از انتخابات با ارسال پیامک های مناسبی یا برگزاری نظرسنجی پیامکی و ارسال اطلاعیه های مهم، اخبار لحظه ای انتخابات، یادآوری جلسات و همایش ها و ... به افراد حاضر در منطقه انتخاباتی نام و اهداف و برنامه های خود را اطلاع رسانی کنند.
استفاده از خلاقیت در پیام ها، سادگی، قابل درک بودن، خلاقانه، جدید و بدیع بودن و انتخاب شعار مناسب سیاسی از ملزومات ارسال پیامک تبلیغاتی است.
بهترین روش تبلیغاتی استفاده از تبلیغات ترکیبی در انتخابات است. استفاده از روش های مدرن و سنتی در کنار هم با توجه به اینکه همه اقشار مختلف جامعه مخاطب شما هستند بازخور بهتری دارد . شرکت یکتانگار آماده ارائه کلیه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از صفر تا صد می باشد .