واتس آپ یوتیوب اینستاگرام

این روزها گرانی کالاها و خدمات به صنایع و کسب و کارهای گوناگونی آسیب زده است و باعث شده تا مدیران مجبور به اتخاذ تصمیم‌هایی جدید شوند. اما بهترین کار در اوضاع اقتصادی فعلی چیست و چگونه می‌توان از این شرایط عبور کرد؟ ما 5 راه‌حل داریم که در این مطلب به آنها پرداخته‌ایم و امیدواریم این راه‌حل‌ها کمک کنند تا تهدیدهای گوناگون پیش رویتان تبدیل به فرصت‌هایی اثرگذار شوند.


1 بودجه تبلیغات را فدای بحران‌ها نکنید

بسیاری از صاحبان کسب و کار فکر می‌کنند که در شرایط فعلی کاهش بودجه تبلیغات می‌تواند به رفع مشکلات مالی کمک کند، حال آنکه وضعیت کاملا برعکس است. وقتی بحران‌های اقتصادی پیش می‌آیند بسیاری از شرکت‌ها به خاطر صرفه‌جویی، تبلیغات خود را کاهش می‌دهند؛ این درحالی است که مشتریان به دنبال سازمان‌ها و شرکت‌هایی هستند که در شرایط پیش آمده هنوز پابرجا مانده‌اند و برای نجات کسب و کارشان تلاش می‌کنند. چه شما ارائه دهنده کالا و خدمت ضروری باشید و چه بازار لوکس در اختیارتان باشد؛ در هر صورت مشتریان خودتان را دارید و این تبلیغات است که به دیگران خبر می‌دهد شما هنوز زنده‌اید. بنابراین به جای کاهش بودجه‌ی تبلیغات، تبلیغات بهینه را بیابید، هوشمندانه از کسب و کارتان بگویید و دقیقا نیازهای مشتری را نشانه بگیرید. بودجه‌ای که برای تبلیغات صرف می‌کنید نه تنها هزینه نیست بلکه با چند برابر سود به نزد خودتان باز می‌گردد.


2 از مشتریان کمک بگیرید

مشتریان را از آنچه بر شما می‌گذرد، به شیوه‌ای که آزاردهنده نباشد، آگاه و به گونه‌ای آنها را درگیر کنید. برای مثال اگر هنوز تغییر قیمت نداشته‌اید، در تبلیغات‌تان به مشتریان بگویید که برای ایستادن در برابر افزایش قیمت‌ها به کمک‌شان نیاز دارید و نمی‌خواهید فقط به سود خودتان فکر کنید. از آنها بخواهید اگر ایده‌ یا راهکاری برای عبور از بحران اقتصادی در کسب و کارتان دارند آن‌را با شما در میان بگذارند. کمک کنید تا مشتریان، خود را بخشی از سازمان شما بدانند و مشکل و دغدغه‌تان را درک کنند. برای شروع می‌توانید یک پست یا استوری در اینستاگرامتان قرار دهید. این شیوه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در میزان فروش و تبلیغات دهان به دهان تاثیر داشته و پس از مدتی تعدادی حامی ارزشمند خواهید داشت.
در این بین اگر ایده‌ای از مشتریان دریافت کردید که برایتان سودمند بود حتما به دیگران بگویید که چگونه به این راه‌حل دست یافته‌اید. همچنین از کسی که به شما ایده‌ی سودمندی داده است به شکلی شایسته تقدیر کنید و خاطره‌ی خوبی برای او از تعاملی که با شما داشته است باقی بگذارید. قطعا در این شیوه غر زدن یا التماس به خرید نابه‌جاست و باید با انجام فرآیندهای مدیریتی در حوزه روابط عمومی، خلاقانه و هوشمندانه مشتریان را درگیر کرد.


3 بازار خود را توسعه دهید

حالا وقت مناسبی است تا خودتان را به بازارهای هدف جدید معرفی کنید و کسب و کارتان را به گونه‌ای دیگر توسعه دهید. مثلا اگر تا به امروز فقط بر روی فروش در منطقه جغرافیایی خاصی تمرکز کرده‌اید، مناطق جدید را بررسی کنید و درباره خدمات و محصولات‌تان به افراد بیشتری بگویید. اگر موسسه آموزشی هستید، برگزاری چند سمینار با ارایه مدرک در شهرهای دیگر می‌تواند شروع خوبی باشد. جغرافیای نفوذتان را گسترش دهید،  در محل‌های جدید تبلیغ کنید، CRM را جدی بگیرید و سعی کنید به استراتژیهای توسعه بازار (بازار جدید - محصول فعلی) پای‌بند باشید. به جای آنکه انرژی و زمان‌تان صرف خلق محصول جدید کنید همان چیزی که دارید را به افرادی که تا به حال سراغشان نرفته‌اید معرفی کنید.


4 محصولات ارزان، کم هزینه و با کیفیت طراحی کنید

فرض کنید شما یک آژانس گردشگری هستید و پکیج‌های گوناگونی را به مشتریان ارائه می‌دهید. حال یک بار دیگر محصولات فعلی‌تان را بررسی کنید و ببینید با حذف یا تغییر چه مواردی می‌توانید برند تجاری‌تان را حفظ کنید و با کاهش هزینه‌ها به مشتریان کمک کنید تا بتوانند از شما خرید کنند. مثلا می‌توانید به جای یکیج‌های یک هفته‌ای قشم و چابهار، سفرهای سه و چهار روزه طراحی کنید و به مشتریان کمک کنید تا به مقاصدی که دوست دارند سفر کنند اما مبلغ کمتر بپردازند. همچنین اگر شما صاحب یک کافه یا رستوران هستید نیز شاید بتوانید مقدار برخی از محصولات‌تان که حجم بالایی دارند را نصف کنید و آن‌را به نصف قیمت بفروشید. در واقع با انجام این کارباعث می‌شوید تا قیمت محصولات مطابق با بودجه و قدرت خرید مشتریان کاهش یابد.
خلاق باشید و برای ساخت یا ویرایش محصولات تمام زوایای خالی کسب و کارتان را جستجو کنید. تغییر سودمند در محصولات می‌تواند برندتان را به شکل دیگری تبلیغ و بازار مناسبی را برایتان خلق کند.  دنبال محصولاتی باشید که با هزینه‌ی تولید کم، سود خوبی به شما می‌رسانند و می‌توانند کمک کنند تا مشتریان بیشتری از خدمات‌تان بهره‌مند شوند.
واحد ارزیابی و کنترل کیفیت خود را تقویت کنید. آنچه که دارید را پالایش کنید و از آن محصول کیفی‌تری بسازید. این کار می‌تواند مشتری را ترغیب کند بار دیگر از شما خرید کند، به شما وفادار بماند و تبلیغتان کند.


5 بر روی ارتباط‌تان با مشتریان تمرکز کنید

تعامل با مشتریان در تمام زمان‌ها به خصوص در شرایط بحرانی می‌تواند بسیار سودمند باشد. به جای آنکه سازمان‌تان را بی‌رمق، افسرده و بحران‌زده نشان دهید با تعاملی مناسب نه‌تنها می‌توانید مشتریان را حفظ کنید بلکه به کارکنان هم انرژی و روحیه می‌رسانید. به کارکنان خود بیاموزید که چگونه با مشتریان رفتار مناسبی داشته باشند و برایشان دوره‌های آموزشی مناسبی در این خصوص بگذارید. این موضوع می‌تواند برای کسب و کارهایی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، موسسات آموزشی و... نقش کلیدی داشته باشد و عامل مهمی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی تلقی گردد.
واحد روابط‌عمومی‌تان را فعال کنید. از طریق کانال‌ها و بهانه‌های مختلف (مانند ایونت‌ها) مدام با مشتریان‌تان در ارتباط باشید. سعی کنید این ارتباطات را هوشمندانه طراحی کنید. از علائق مشتریان و افرادی که بر تصمیم‌هایشان اثرگذارند و نکاتی که برایشان اهمیت دارد با خبر شوید. 
هپی‌کال یا تماس‌های تلفنی اثری شگرف در ساختن روابط میان شما و مشتریان‌تان دارند. از مسئول روابط عمومی بخواهید با گوشی شنوا و کاملا پذیرا با مشتریان صحبت کند و با سخنان و رفتارش به مشتریان نشان دهد که آنچه می‌گویند برایش مهم است. گاهی تنها یک جمله‌ با بار معنایی مثبت می‌تواند کاری کند که مشتری پس از سال‌ها دوباره برای خرید محصولات‌تان ترغیب شود.